Obsługa osób niepełnosprawnych
Osoby niepełnosprawne mają prawo do specjalnej asysty na terenie lotniska i podczas podróży lotniczej.
Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień na podstawie przepisów unijnych, tj. rozporządzenia WE 1107 z dnia 5 lipca 2006 r.
Szczegółowe regulacje dotyczące charakteru i zakresu specjalnej asysty dla osób niepełnosprawnych, jaka jest zapewniona i udzielana na terenie Portu Lotniczego Łódź ujęte są w "Kodeksie dobrego postępowania przy obsłudze osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą."
Rezerwacja lotu
Personel dokonujący rezerwacji może zapytać o następujące kwestie:
- rodzaj niepełnosprawności i w razie potrzeby jej medyczną nazwę,
- problemy z przemieszczaniem się,
- problemy z odbiorem komunikatów (wizualnych/głosowych) na terenie lotniska,
- rodzaje potrzebnej pasażerowi pomocy,
- rodzaj używanego sprzętu medycznego lub pomocniczego, jak np. wózek inwalidzki,
- lekarstwa zażywane w trakcie podróży,
- asysta psa przewodnika,
- specjalne wymagania dotyczące wyżywienia.
Przejazd do / z lotniska
Taxi - w pobliżu terminala znajdują się miejsca postojowe dla taksówek, umożliwiające dogodny dojazd i odjazd bezpośrednio sprzed terminala.
Autobus miejski - przystanki autobusów miejskich znajdują się w pobliżu wejść do terminala. Autobusy niskopodłogowe przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych.
Samochód prywatny - parkingi lotniskowe mają specjalne miejsca przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Miejsca te oznaczone są odpowiednimi symbolami i znajdują się blisko wejść do terminala. Postój krótkoterminowy (do 30 minut) jest bezpłatny.
Dojście do terminala, pomoc przy odprawie
Przystanki autobusów miejskich, postoje taksówek oraz parkingi lotniskowe znajdują się w pobliżu terminala pasażerskiego, co ułatwia ich lokalizację.
Dodatkowo w otoczeniu terminala, jak i w jego wnętrzu zlokalizowane zostały punkty przywoławcze, które dają możliwość wezwania specjalnej asysty. Punkty te oraz wszystkie udogodnienia i usługi przeznaczone dla osób niepełnosprawnych są oznaczone piktogramami w kolorze niebieskim.
Kontrola bezpieczeństwa - osoby niepełnosprawne podlegają kontroli bezpieczeństwa w takim samym zakresie, jak inni pasażerowie. Personel przeprowadzający kontrolę bezpieczeństwa jest odpowiednio przeszkolony w zakresie kontroli osób niepełnosprawnych.
Pasażer niepełnosprawny ma prawo - pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia - by przez cały czas pobytu na lotnisku i w trakcie odprawy towarzyszył mu jego pies-przewodnik. Możliwość przewozu psa - przewodnika na pokładzie samolotu należy ustalić bezpośrednio u przewoźnika w trakcie rezerwacji. Prosimy o zapoznanie się przed podróżą ze szczegółowymi zasadami przewozu lekarstw, płynów (zasady przewozu płynów) oraz listą przedmiotów zabronionych do przewozu (lista przedmiotów zabronionych). |
Wejście na pokład samolotu - po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w hali odlotów, w której znajdują się specjalnie przystosowane dla nich miejsca. W przejściu z hali odlotów na pokład samolotu osobie niepełnosprawnej towarzyszy pracownik asysty. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy udziela personel linii lotniczej.
Infrastruktura lotniskowa dedykowana osobom niepełnosprawnym
Punkt przywoławczy ("help point") - pozwala na bezpośrednie wezwanie przez osobę niepełnosprawną pracowników asysty. Punkty te są wyraźnie oznaczone i rozmieszczone na terenie terminala i dróg dojścia do terminala w sposób dostępny dla osób niepełnosprawnych.
Pracownik asysty - udziela wszelkiej pomocy osobie niepełnosprawnej od momentu jej przybycia do portu lotniczego, w trakcie oczekiwania na odprawę paszportowo-biletową, jak również podczas odprawy, aż do wejścia na pokład statku powietrznego.
Wizualno-dźwiękowy system informacji lotniskowej - informacje o lotach oraz inne komunikaty w terminalu międzynarodowym pojawiają się w formie wizualnej na ekranach oraz w formie dźwiękowej za pośrednictwem systemu nagłośnienia lotniska.
Miejsca zarezerwowane - w terminalu znajdują się miejsca zaprojektowane z myślą o osobach niepełnosprawnych. Stanowią one udogodnienie dla pasażerów oczekujących na odprawę lub kolejny etap podróży.
Specjalnie przystosowane toalety - na terenie terminala znajdują się specjalnie oznaczone toalety przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych.